Hoe ‘maak’ je een personage

Je wilt je als speler inschrijven voor een komend evenement. Fijn! Doen! Maar voordat je dat doet moet je even stilstaan bij wie je dan wil zijn op het evenement.

Hieronder geven we je daarom een aantal punten om over na te denken. Je nieuwe personage is namelijk meer dan alleen zijn klasse, een paar vaardigheden en statistieken. Sterker nog, die paar dingen zijn eigenlijk alleen maar de noodzakelijkheden voor het spelregelsysteem! Wie jij bent, waar je vandaan komt, wat jou motiveert: dat is wie jij bent. En die dingen bedenk je zelf in jouw achtergrond.

Waarom zou je dat allemaal bedenken en opschrijven? Een achtergrond is een houvast voor je personage. Met een achtergrond leeft je personage meer en is het gemakkelijker om in je rol te blijven. Een achtergrond geeft je meer interactie. Als jij een achtergrond hebt, heb je

  • Een verhaal voor anderen;
  • Je hebt doelen en voorkeuren waar je mee kunt spelen;
  • En je hebt een personage dat onderdeel is van de spelwereld.

Daarnaast biedt een achtergrond de organisatie mogelijkheden voor persoonlijke plot voor jou.

TIP: denk uiteraard aan welke klasse je zou willen spelen, maar bedenk liever eerst wat de wensen van jouw personage zijn, wie en hoe je wilt zijn met dat personage, wat diens doelen zijn, etcetera. Daaruit volgt dan veelal vanzelf welke klasse het beste bij jouw personage zou passen. Andersom (eerst je klasse kiezen, en dan pas bedenken waarom eigenlijk) leidt er toe dat je je personage en je spel(-mogelijkheden) gaat aanpassen aan de klasse die je het leukst lijkt... en dat zou jammer zijn!

TIP: vraag de kerngroep van het evenement zo nodig om hulp: vragen, suggesties, ideeën, meer informatie over een stukje spelwereld, hulp bij je achtergrond, etcetera. Zij denken heel graag met je mee! Doe dat via het contactformulier.

Kaders voor een nieuw personage

Wat zijn de “spelregels “ voor het schrijven van een achtergrond? Het ontwikkelen van een personage is eigenlijk "vrijwel" geheel vrij. En met "vrijwel" bedoelen we dat er enkele kaders zijn om rekening mee te houden.

1) Heb oog voor de spelwereld en de randen daarvan

Ga geen hacker spelen in een middeleeuwse setting. Maar bijvoorbeeld ook niet:

  • Een neef van de keizerin: die familie is al helemaal uitgewerkt. (Wat wel kan is iemand uit een lagere adellijke familie spelen, maar let op wat we zo gaan zeggen!);
  • Een drakenruiter: draken zijn vrijwel non-existent bij Elerion. (wat wel kan is iemand spelen die er van droomt om drakenruiter te worden, maar wees je er van bewust dat die droom binnen de setting dus nooit waar gaat worden.);
  • Een aanhanger van de Evolutieleer in Wolfhagen: die wordt pas 100 jaar later bedacht. (Wat wel kan is een wetenschapper spelen die twijfelt aan de Scheppingsleer).

2) Wees realistisch

Een nieuw personage staat aan het begin van zijn avontuur, niet aan het einde ervan.

  • Iedereen begint gelijk: je mag best verzinnen dat je van adel bent, maar adel heeft privileges. Jij zult die niet hebben want alle spelers beginnen dus gelijk. Waarom heb jij dan geen privileges? Dat geeft weer mogelijkheden voor je achtergrond!
  • Je personage begint net: dat je soldaat bent geweest, kan prima. Maar een niveau 1 krijger die kolonel was in het leger is niet geloofwaardig.
  • Houdt plotmogelijkheden ook realistisch: je kunt best opgejaagd worden door een complete bende, maar verwacht niet dat wij 10 figuranten als bendeleden casten alleen voor jouw achtergrondplot.

3) Let op het regelsysteem

Ook het spelsysteem geeft grenzen waarbinnen je je achtergrond moet schrijven. Dus bijvoorbeeld:

  • Je begint niet met een geloof (priesters e.d. daargelaten);
  • Je begint met een startkapitaal, niet met 12 zwaarden en 30 pijlen;
  • Je begint met een aantal vaardigheden, niet meer dan dat.

 

Een nieuw personage

Naam

In Elerion is het gebruikelijk om een voor- en achternaam te hebben. Deze hangt af van de streek waar je geboren bent. Meer informatie hierover staat op de landkaart op de website.

Geslacht

man of vrouw

Klasse

Krijger, tovenaar, avonturier, spoorzoeker, priester van de Jaden Hemelkeizer, priester van de Generaal, priester van de Natuur (druïde), priester van de Zon (zie hier voor meer info)

Kleding

Welke kleuren passen bij de klasse die je speelt? Ben je arm of juist rijk en hoe kun je dat uitdragen? Of kies je bewust voor kleding die niet uitstraalt of je rijk of arm bent?

Vaardigheden

Voor zover bekend kun je die hier voor je eigen overzicht invullen.

Afkomst / ouders

Waar kom je vandaan, wat doen je ouders voor werk, hoe is je relatie met hen, heb je broers/zussen, hoe is het nu met hen, leven ze nog? Hoe kijk je terug op het dagelijkse leven in je geboortedorp? Waar heb je gewoond, hoe heeft dat je karakter beïnvloed?

Persoonlijkheid

Goed of slecht is natuurlijk erg beperkt, maar denk aan trouw, vriendelijk, rustig, enthousiast, stil, praat je veel, hoe zie je godsdiensten, wat vind je van de adel, hoe kijk je tegen anderen aan, hoe staat jouw personage in het leven? Gebruik je regelmatig leugens om jezelf beter voor te doen? Heb je een accent of spreek je in een dialect? TIP: Werk achteruit. Bedenk wie je wilt zijn en werk dan terug uit om te bepalen hoe hij dan zo geworden is.

Doel in het leven

Wil je rijk worden, wil je bekend staan als de held van de Wilde Landen, een bekende spoorzoeker worden, een priester zijn die het geloof groot gemaakt heeft, absoluut uit handen blijven van het gerecht omdat je eigenlijk een dief bent, misschien weet je het nog niet zo goed en pas je dit later aan etc. Bedenk wel dat het haalbaar moet zijn binnen de spelwereld. Een drakenruiter worden is bijvoorbeeld onmogelijk.

Beroep & bekwaamheden

Naast je klasse heb je natuurlijk een beroep. Wat kun je verder nog? Of waar heb je interesse in? Heeft jouw personage een hobby waarover je kunt praten in de herberg?

Levensloop / carrière

Niet te uitgebreid, maar gewoon wat is je tot nog toe overkomen? Wat heb je meegemaakt en wat vind je daarvan, wat zijn interessante zaken die spel kunnen opleveren? Noem eens drie positieve gebeurtenissen uit het verleden van jouw personage waarover je kunt praten.

Waarom ben je hier

Dit kan per locatie verschillen, maar probeer het eens algemeen. Waarom ben je niet lekker thuis bij het haardvuur met een kop thee? Waarom ben je naar de Wilde Landen gekomen? Wil je avonturen beleven, ben je op zoek naar iemand, wil je je steentje bijdragen aan het beschaafd maken van deze provincie? Heb je gehoor gegeven aan een ingeving van je god? Of wil je gewoon op reis omdat je geen zin had in het voortzetten van het familiebedrijf? Misschien zit er iemand achter je aan? Wat was de reden om weg te gaan van waar je was? Zijn er connecties met andere spelers (familie, jeugdvrienden, rivalen, opdrachtgever)

Wat wil je hier bereiken

En natuurlijk het vervolg, wat wil je voor elkaar krijgen? Bekend worden, aanzien krijgen, een gilde oprichten, je godsdienst uitdragen, mensen bekeren, een plaats vinden om je oude dag door te brengen, ik wil een beroemde wetenschapper worden, ik wil wraak nemen op de moordenaar van mijn zus, ik wil rijk genoeg worden om mijn familie te kunnen onderhouden.
TIP: let met je doelen op dat ze haalbaar zijn. "Ik wil het keizerrijk vernietigen" wordt wat lastig in je eentje; "ik wil Aartsmagiër worden" gaan we vanuit de regels niet toestaan; "ik wil wraak op die roversbende van 30 man" is mogelijk, maar verwacht dus niet dat we die hele bende het spel in brengen.

En dan: is je personage klaar  om ingeschreven te worden!