Spelregels

Elk spel heeft regels en een rollenspel is niet anders. Veel zaken regelen zich door het rollenspel zelf: Heb je een struikrover wel of niet gehoord, heb je raak geslagen, ren je snel genoeg om iemand te kunnen redden? Het blijkt allemaal in de praktijk. Het spel kent daarnaast ook elementen die wel geregeld moeten worden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld regels voor de veiligheid van alle deelnemers en regels rond het vechten en de magie.

Hieronder leggen we uit hoe de regels van de Arcana Elerion evenementen ongeveer in elkaar zitten. Kom je meedoen aan een evenement dan wordt van je verwacht dat je goed op de hoogte bent van de spelregels. Ieder deelnemer krijgt hiervoor een kopie van het regelsysteem, de Lex Arcana. Lees deze Lex Arcana rustig twee keer door! De laatste versie van de Lex Arcana voor spelers is hier ook voor download beschikbaar (in PDF-formaat). De versie voor figuranten bevat meer informatie en is niet online beschikbaar.

Lees meer over:

De regels voor de Elerion lives in vogelvlucht

A. Personages en deelnemers

Personages: De fantasie-wereld waarin wij spelen op een evenement is gevuld met fictieve personages. Een personage bestaat in de basis uit: Een klasse (het ‘beroep’: krijger, spoorzoeker, tovenaar, avonturier of priester van een van de gevestigde geloven), niveau, eventuele nevenklasse (bijvoorbeeld gelovige of paladijn van een geloof) en de vaardigheden die dit personage beheerst.

Evenementen kennen 3 soorten deelnemers:

  • Spelers: Spelers bedenken zelf een personage dat binnen de spelwereld past. Ze moeten daarbij van te voren een klasse uitkiezen. Ze zorgen zelf voor kostuums, wapens en accessoires. Binnen de spelwereld zijn spelers vrij om te doen en te laten wat ze willen.
  • Figuranten: Figuranten spelen personages die bedacht zijn door de scenaristen, zoals hoogwaardigheidsbekleders, monsters en handelaren. Zij kennen een deel van het scenario, waarin de scenaristen hebben uitgewerkt wat er allemaal aan de hand is in de spelwereld en helpen de spelleiding om het scenario in te vullen door de diverse achtergrondfiguren te spelen die in de wereld rondlopen. Waar nodig treden figuranten ook op als scheidsrechter. Figuranten kunnen gebruik maken van wapens en kleding die door de vereniging ter beschikking zijn gesteld.
  • Organisatie: Deze mensen spelen geen personages, zijn ook geen deel van het spel maar zijn wel belangrijk voor het evenement. Denk hierbij aan de spelleiding, de mensen van de produktie (lokatie-opbouw en afbraak), de special effects en de keuken.

B. Ontwikkeling en groei van personages; niveaus & vaardigheden

Arcana hanteert voor de Elerion lives een spelsysteem dat is gebaseerd op vaardigheden. Daarnaast heeft elk personage een niveau waaraan een aantal levens-, tref- en eventueel magiepunten is gekoppeld. Groei van een personage gebeurt op verschillende manieren: Door het leren van vaardigheden tijdens evenementen, door het toetreden tot nevenklasses (bijvoorbeeld paladijn van een bepaald geloof) en verder loopt het niveau van een personage langzaam op, dit is afhankelijk van het aantal evenementen waaraan het heeft deelgenomen.

C. Wonden, ziekte en dood; levenspunten & trefpunten

Elk personage heeft, afhankelijk van klasse en niveau, een aantal levenspunten die je gezondheid weergeven. Daarnaast heeft elk deel van het lichaam ook gelokaliseerde trefpunten. Schade ten gevolge van een gevecht of ziekte kosten je levens- en/of trefpunten. Heb je alle trefpunten op een ledemaat verloren dan is dit ledemaat onbruikbaar geworden. Heb je alle trefpunten op je torso verloren of zijn je levenspunten gedaald tot nul dan is je personage overleden. Genezing kan wonden herstellen maar de dood kan niet ongedaan gemaakt worden. Na de dood van je personage kun je op hetzelfde evenement uiteraard met een nieuw personage verder deelnemen.

D. Magie; spreuken & magiepunten

Tovenaars, priesters en sommige avonturiers kunnen gebruik maken van magie, om bijvoorbeeld iemand te verwonden, hiertegen juist te beschermen of te genezen. Zij hebben hiervoor een beperkt aantal magiepunten per dag. De magie bij Elerion bestaat uit spreuken die uitgesproken worden tijdens het gebruiken van componenten zoals fluitjes, balletjes, drankjes en linten. Verder kent men bij de Elerion lives ook flitslampjes, vuurampullen en rookampullen die worden geactiveerd met een toverstaf. Elke spreuk kost een vastgesteld aantal magiepunten.

E. Binnenspels en buitenspels

Elerion lives duren ongeveer 48 uur. De fantasie-wereld die we in die 48 uur creëren wordt in die tijd zo min mogelijk verlaten. We noemen we dit “binnenspels”. Ook nachtelijk gaat het spel door, de slaapzalen zijn niet per definitie veilig… In de binnenspelse wereld zijn geen pc’s of Apple’s, geen iPod’s, geen tv-programma’s en geen CDA, VVD of Vlaams Blok. Praat hier dus ook niet over. Een gesprek over de lokale ork-priester, de aanval van een demon of de dryadeboom in het bos is daarentegen een goed idee. Een enkele keer moeten er zaken, die met het spelsysteem te maken hebben, worden geregeld. Denk hierbij aan het bijwerken van levens-, tref- en magiepunten. Hiervoor wordt een korte tijdstop afgekondigd door een figurant of spelleider. Op dat moment staat het feitelijke spel dus even stil, wat we “buitenspels” noemen. Deze momenten laten we zo kort mogelijk duren zodat het spel weer snel verder kan gaan.

F. Veiligheid; wapens & vechten

Wapens, wapenrustingen en schilden die gebruikt worden op onze evenementen moeten veilig zijn. Ze bestaan veelal uit schuimrubber voorzien van een latex- of tapeafwerking. Deze wapens kun je zelf maken (bv op onze wapenworkshops) of kopen in een van de vele (online) winkels. Arcana heeft ook een mooi boekwerkje waarin staat beschreven hoe je wapens en wapenrustingen kan maken. Alle nieuwe leden ontvangen dit boekje.

Om de kans op ongelukken te verkleinen, moeten alle wapens, schilden en pantsers die op een evenement worden gebruikt, vooraf worden gekeurd op afmeting en veiligheid. Dit geldt voor materiaal van spelers, figuranten èn de spelleiding zelf. Ook commercieel geproduceerde voorwerpen en voorwerpen die bij een eerdere evenement werden goedgekeurd, worden niet per definitie geaccepteerd en moeten (opnieuw) worden gekeurd. Goedgekeurd materiaal wordt voorzien van een stickertje. Dit stickertje verschilt steeds per evenement.
Afgekeurd materiaal wordt door de spelleiding gedurende een evenement ingenomen. Een speler dient zelf voor vervanging te zorgen. Wanneer dat niet lukt, zal de speler zonder moeten doen, Arcana kan niet voor vervanging zorgen. De spelleiding kan in het kader van de veiligheid gevaarlijke spullen niet goedkeuren alleen omdat er geen vervanging voorhanden is. Na afloop van het evenement krijgt de eigenaar zijn bezit uiteraard terug.

Hoe veilig een wapen ook is, je moet er ook goed en veilig mee omgaan. De schuimlaag om een zwaard beschermt je tegenstander tegen verwondingen, maar te hard slaan levert nog steeds pijn en een blauwe plek op! Het volgende is dan ook verboden, ook met goedgekeurde wapens en schilden:

  1. slaan naar het hoofd
  2. steken op het lichaam
  3. alle bewegingen met het schild afgezien van een slag opvangen
  4. ieder fysiek contact; er wordt alleen gevochten met wapens, niet met de rest van het lichaam

Wat zien we nu wel graag in een gevecht? Het slaan met grote uithalen, op een rake slag reageren met pijn en gevolgen van zo’n verwonding, echte angst of bloedlust; in het kort: Theatraal vechten.

Het maken van een personage voor Arcana Elerion lives

Als speler creëer je je eigen personage. De enige keuze die je echt MOET maken, is welke klasse heeft jouw personage heeft. Deze keuze weerspiegelt welke opleiding je hebt gehad tot nu toe. De mogelijkheden zijn:

  • Avonturier
  • Druide (priester der Natuur)
  • Krijger
  • Priester der Generaal
  • Priester der Jaden Hemelkeizer
  • Priester van de Zon
  • Spoorzoeker
  • Tovenaar

Meer details over de personageklassen vind je hier.

Jouw personage heeft, voor het arriveren op het eerstvolgende Elerion evenement, uiteraard al veel meegemaakt. Het beroep heb je net gekozen, maar wie is hij of zij? Stel jezelf bij het creëren van je personage de volgende vragen:

  • Uit welk deel van het keizerrijk is je personage afkomstig?
  • Waar liggen jouw interesses?
  • Wat vindt je leuk, wat vindt je verschrikkelijk?
  • Welke reden had jouw personage om naar Umbrië (de Wilde Landen) te gaan?
  • Wat verwacht jouw personage hier te gaan ondernemen?

De Elerion lives spelen zich af in de fantasiewereld, , een groot keizerrijk. Het beslaat een groot gebied met vele afzonderlijke provincies. De Elerion lives spelen zich (vrijwel altijd) af in de provincie Umbrië, ook bekend onder de naam “de Wilde Landen”. De geschiedenis van Umbrië en Elerion, voor zover beschreven, vindt je in de Kronieken.

Veel personages in Elerion hangen een van de geloven aan, maar er zijn er ook die juist geen enkele god of godin dienen. De keuze is aan jou. De bekende geloven zijn:

  • De Jaden Hemelkeizer
  • De Heilige Generaal
  • Het Natuurgeloof
  • Het Zonnegeloof

Klik hier voor een korte beschrijving van deze geloven.