Personageklassen
Binnen de "Elerion" lives bestaan de volgende personageklassen (klik voor meer informatie op de klassenaam):
Krijger - Tovenaar - Spoorzoeker - Avonturier - Priester van de Generaal - Priester van de Jaden Hemelkeizer - Priester van de Natuur (druïde) - Priester van de Zon
Krijger
Basisvaardigheden | Vechten met twee wapens, vechten met tweehandige slagwapens, zwaardvechten. |
---|---|
Levenspunten | Uitstekend. |
Magisch talent | Géén. |
Wapens | Dolk, zwaard, éénhandige en tweehandige slagwapens. Let op! Het tweehandige zwaard mag volgens de wet slechts worden gehanteerd door ridders en andere edelen. |
Bepantsering | Alle soorten. |
"De krijger is een soldaat of veteraan. Dat wil zeggen in dienst van het leger, of in dienst geweest en nu lid van het gilde der veteranen. Sommigen zijn goed, sommigen slecht. Sommigen vechten voor idealen, anderen slechts voor het geld.
Alleen krijgers hebben het recht om alle soorten wapenrusting en alle wapens te gebruiken. Iemand die scherpe wapens draagt, maar geen lid is van een krijgersgilde of orde, wordt geacht bandiet te zijn. (Dolken en stompe wapens mag iedereen gebruiken: bv. de knuppel van de kroegbaas, de strijdknots van de priester en de staf van de druïde.)
Alle krijgers en magiërs zijn verplicht om zich in geval van mobilisatie bij het plaatselijke gezag te melden. Wie dit niet doet, wordt uit zijn gilde gestoten en verliest het recht om wapens te dragen."
De paladijn van de Generaal is de ultieme vechtersbaas. Waar strijd is, is hij te vinden. Zijn macht wordt nog aangevuld door goddelijke gaven."
"De paladijnen van de Keizer beseffen dat de vrede beschermd moet worden. Goede voornemens en pacifisme alleen zijn onvoldoende. Wij trekken er actief op uit om de wegen veilig te houden en bandieten op te ruimen."
Tovenaar
Basisvaardigheden | Boekrollen lezen. |
---|---|
Levenspunten | Slecht. |
Magisch talent | Uitstekend. |
Wapens | Dolk, éénhandige slagwapens. |
Bepantsering | Géén. |
"Tovenaar ben je niet zomaar. Het is meer dan een beroep, het is een levenswijze. Krijgers hullen zich in koud metaal om de slagen van hun tegenstanders af te weren, handelaren dragen fraaie zijden kleding om hun rijkdom te etaleren, woudlopers hullen zich in bont om zich warm te houden als ze in de open lucht overnachten en priesters omhullen zich met de voorgeschreven gewaden van hun orde. De tovenaar is echter vrij om zich te kleden zo hij wil. Zijn magie beschermt hem, geeft hem waarde en houdt hem warm en geen god weigert wonderen voor hem te verrichten omdat hij de verkeerde kleur sokken draagt."
"Magiërs beschikken over de aanvallende magie die het land in geval van oorlog kan helpen. Voordat een tovenaar lid kan worden van het gilde moet hij hebben aangetoond dat hij over de meest nobele eigenschappen beschikt. Pas dan wordt hem toegang verleend tot de vernietigende krachten die aan het gilde zijn toevertrouwd. In geval van mobilisatie worden magiërs, net als krijgers, opgeroepen en vallen dan onder het wereldlijk gezag."
"De bezweerder is gespecialiseerd in verdedigende en opbouwende magie. Wij worden vaak gezien als de meest toegankelijke tovenaars. Bezweerders zijn meestal vredelievend en bereid tot samenwerking. Alleen wij beschikken over de kennis die nodig is om magische voorwerpen te maken. De allergrootste toverwerken kunnen alleen worden gemaakt door meerdere samenwerkende bezweerders."
"Van alle tovenaars is de necromantiër de meest geheimzinnige. Gevreesd door velen, wordt hij begrepen door niemand. Hij bestudeert de geheimen van leven en dood en verwerft zelfs macht over de ondoden die de nacht soms onveilig maken.
Toegang tot het Gilde der Necromantiërs is moeilijk te verkrijgen. Wij bewaren onze geheimen zorgvuldig en houden er niet van als onze gespecialiseerde magie in handen van anderen komt."
"Hierbij wil ik een waarschuwing doen uitgaan naar de beginnende tovenaar die toetreding tot het gilde der necromantiërs ambieert: Laat het duidelijk zijn dat volgelingen van de Generaal en andere rechtschapen mensen weinig sympathie koesteren voor dit slag tovenaars. Gelukkig is het gilde slechts in een zeer beperkt aantal streken van het rijk vertegenwoordigd, zodat de kans dat een tovenaar daadwerkelijk toetreedt tot dit onwelriekende gilde miniem is."
"Renegaten zijn tovenaars die niet zijn aangesloten bij een gilde. Sommigen zijn zwakke beginnelingen die nog niet doorhebben dat het lidmaatschap verplicht is. Hen wordt nadrukkelijk gewezen op de voordelen van lidmaatschap. Anderen zijn uit een gilde gezet of voor zichzelf begonnen. Op hen wordt ongenadig jacht gemaakt door de ridders van de Rode Roos; zij vervullen deze taak voorbeeldig. Het is dus zaak om zo snel mogelijk aansluiting te zoeken bij een gilde."
Spoorzoeker
Er is een Spoorzoekersgilde; dit is een zeer losse organisatie.
Basisvaardigheden | Woudlopen en gidsen. |
---|---|
Levenspunten | Goed. |
Magisch talent | Géén. |
Wapens | Dolk, éénhandige slagwapens. |
Bepantsering | Soepel leer (1 bp), Stug leer (2 bp), schild. |
Kleuren | Vaak groen en bruin. |
"Deze lieden hebben zich gespecialiseerd in het sluipen, sporen zoeken en verkennen. Zij voelen zich het meest op hun gemak in de wildernis. Het zijn over het algemeen eenlingen, dus het spoorzoekersgilde is een zeer losse en vrije organisatie."
"Sommige spoorzoekers worden geroepen om paladijn van de Natuur te worden. De paladijn van de Natuur is de sterke arm van de druïden. Hij bestrijdt tegennatuurlijke schepsels als ondoden, weerwezens en losgelaten demonen."
Avonturier
De avonturier is een klasse met een diversiteit aan achtergronden. De specifieke achtergrond van een bepaald personage blijkt uit de keuze voor een bepaald talent. Voor een avonturier zijn er ook vele mogelijkheden om zich te ontwikkelen en in zijn of haar onderhoud te voorzien. Deze zaken komen tot uitdrukking in de keuze voor een bepaalde vaardigheid.
De beginnende avonturier kan bij aanvang uit onderstaande vaardigheden eenmalig twee vaardigheden kiezen. Overige vaardigheden kunnen eventueel later binnenspel worden verworven; dit geldt echter niet voor de basisvaardigheden, want die vereisen jaren training of studie.
De beginnende avonturier kan bij aanvang twee vaardigheden kiezen. Overige vaardigheden kunnen eventueel later binnenspel worden verworven; dit geldt echter niet voor alle vaardigheden, sommige basisvaardigheden vereisen jaren training of studie.
Basisvaardigheid | Twee vaardigheden, vrij te kiezen uit de lijst van startvaardigheden voor de avonturier. |
---|---|
Levenspunten | Matig. |
Magisch talent | Zéér beperkt. |
Wapens | Dolk, éénhandige slagwapens. |
Bepantsering | Soepel leer, bont of gewatteerde kleding (1 Bp), schild. |
"Kijk, ze moeten niet vervelend gaan doen, want dat kunnen wij ook. We proberen gewoon wat zilverstukjes te verdienen en vallen daarbij niemand lastig. We vinden wat, verkopen dat weer. Een boekrolletje, een glimmertje, er is altijd wel een koper. Een gat in de markt? Wij springen d'r wel in. En heeft zo'n pennelikker problemen met een formuliertje, krijgt 'ie van ons gewoon wat zakgeld en d'r is niets aan het handje. Zo regelen we dat!"
"Ik zal het u zeggen: die lieden zijn niet beter dan vrijbuiters en rabauwen, ze denken alleen aan zichzelf en respecteren god noch gebod. Ze stoten een eerlijk man het brood uit de mond. Ik draag netjes mijn penningen af aan het gilde, ik onderhoud een heel gezin en zie dat zij de krenten uit de pap pikken. Waarom doen die ambtenaren daar niets aan, waar betaal ik dan mijn belastingen voor?"
Priester van de Generaal
Basisvaardigheden | Eerste hulp, gebedsrollen lezen en tweehandige slagwapens. |
---|---|
Levenspunten | Goed. |
Magisch talent | Beperkt. |
Wapens | Dolk, éénhandige en tweehandige slagwapens. |
Bepantsering | Alle soorten. |
Kleuren | Bloedrood en zwart. |
"De goddelijke Generaal is de Heer van de Strijd. Oorlog is de ultieme test van moed en kunde. Dit is dè religie voor krijgers en magiërs, maar iedereen kan lid worden.
Om lid te kunnen worden van de kerk van de Generaal moet men zich bewijzen in de strijd. Iedereen die aan deze verplichting voldoet, kan worden ingewijd in de "kleine mysteriën". Er zijn een drietal graden van inwijding, steeds met een indrukwekkende ceremonie.
Op het slagveld zijn de genezende krachten van een priester onontbeerlijk, maar de priesters van de Generaal zijn ook bijzonder bekwaam in het hanteren van bijl en hellebaard. Zij gaan voor in de mysteriën."
Priester van de Jaden Hemelkeizer
Basisvaardigheden | Gebedsrollen lezen, tweehandige slagwapens, heraldiek en wetsleer. |
---|---|
Levenspunten | Matig. |
Magisch talent | Goed. |
Wapens | Dolk, éénhandige en tweehandige slagwapens. |
Bepantsering | Soepel leer of stevig gewatteerde kleding (1 Bp), maliën (2 Bp), schild. |
Kleuren | Hemelsblauw en jadegroen. |
"De priesters van de Jaden Hemelkeizer? Geen vechtersbazen maar je moet wel voor ze oppassen! Als ze niet al zelf veel macht en inspraak hebben dan kennen ze wel iemand die dat wel heeft. En als ze iets motiveert om hun macht te gebruiken is het wel het behouden van orde en vrede."
"Vrijwel alle regeringsfunctionarissen, rechters, gildemeesters en andere hoogwaardigheidsbekleders zijn lid van onze kerk. Wie toe wil treden tot de kerk, dient zich aan te melden bij de plaatselijke afdeling. Dan worden de antecedenten van de kandidaat nagegaan. Als alles goed wordt bevonden, wordt de kandidaat middels een korte ceremonie opgenomen. Tot de verplichtingen van het lidmaatschap behoren ondermeer het deelnemen aan de zogenaamde 'broedermalen', het geven van aalmoezen en de 'broedertrouw'."
Priester van de Natuur (druïde)
Basisvaardigheden | Gebedsrollen lezen, woudlopen. |
---|---|
Levenspunten | Matig. |
Magisch talent | Goed. |
Wapens | Dolk, éénhandige slagwapens. |
Bepantsering | Soepel leer (1 bp), Stug leer (2 bp), schild (hout!). |
Kleur | Wit. |
"Druïden streven naar een natuurlijk leven in overeenstemming met de seizoenen en andere cycli van de natuur. Daardoor zijn wij even welkom in een orkenkamp als op de geboorteplechtigheid van een jonge edelman. Wij verafschuwen alles wat tegennatuurlijk is. De staf van de druïde is meer dan een wapen. Het is een focus voor de magie van de natuur."
Priester van de Zon
Basisvaardigheden | Gebedsrollen lezen. |
---|---|
Levenspunten | Matig. |
Magisch talent | Goed. |
Wapens | Dolk, éénhandige slagwapens. |
Bepantsering | Alle soorten. |
Kleur | Geel, goud, zwart. |
"Blijft dapper, onversaagd, moedig, onzelfzuchtig. Blijft uw godin, uzelf en uw vrienden trouw. Maar vergeet niet de goede dingen des levens, zoals daar zijn de drank, het spel en de dans."