Enquete Elerion 37

Live 37 ligt alweer een tijdje achter ons en intussen is de organisatie van Elerion druk in de weer met de volgende. Toch willen we jullie graag de resultaten van de enquête niet onthouden en hieronder kun je wat cijfers vinden, maar misschien interessanter de opmerkingen die ons het meeste opvielen. Die zijn voorzien van commentaar en leiden hopelijk tot wat meer duidelijkheid.

Als je toch nog vragen of opmerkingen hebt over de resultaten, neem vooral contact met ons op via het contact formulier.

De cijfers

Deelname spelers = 54%

Deelname figuranten = 41%

Deelname crew = 5%

Naar je zin? = 100%

Volgende keer weer? = 97%

Leuke rol? = 97%

Ruimte rol uitbouwen? = 88%

Amusementswaarde = 8,2

Scenario = 8,1

Genoeg actie? = 90%

Teveel dode momenten? = 22%

Accommodatie = 8,4

Aankleding terrein = 7,8

Kostuums = 8,7

SFX = 8,2

Maaltijden = 8,3

Meedoen wapenworkshops = 21%

Meedoen vechtworkshops = 17%

Meedoen kledingworkshops = 14%

Meedoen/anders = 8%

Leukste personage

Mustafa ibn Galdhoun

Kardinaal Govaert Liedeveer

Keizerin Leta

Verder werden nog genoemd; de schoolmeester, Jiro, de Petraei, de demon Andras, Lauratius de Ziener, de journalisten van de Stem van Elerion, Caresse Verdal, de paladijn van de Naga, Toos Tondeldoos, Mirabelle, de uitverkorenen, de Alven, de Incendianen.

Opmerkingen

Ik heb me geweldig vermaakt. Alles klopte met mijn verwachtingen en deze werden zelfs overtroffen. Dank dat ik mee mocht doen.

Graag gedaan!

Fijn dat er wat afwisseling in de monsters zit. Tip: geef ze ook eens iets totaal onverwachts, bijvoorbeeld i.p.v. alleen te raken door gewijd, alleen te raken met ONgewijd, van bepaald geloof, of op een specifieke manier. Dat geeft ook de buts-spelers iets om over na te denken.

We proberen zo vaak mogelijk voor afwisseling te zorgen, maar dit zijn leuke tips. Wie weet gaan we er iets mee doen.

Mijn rol was op zaterdagmiddag uitgespeeld, en ik vond het jammer dat daar geen rekening mee was gehouden. Daardoor was er niet echt een andere rol voor mij beschikbaar (overigens heb ik me als boer ook prima vermaakt hoor, maar toch).

Waarschijnlijk is er iets niet goed gegaan in de communicatie. Er zijn flink wat reserverollen geschreven en wat we tegenwoordig ook doen (mits daar tijd voor is), is het bedenken van een rol ter plekke in overleg met de figurant. Zelf meedenken met wat je zou willen kan je ook op weg helpen.

Er lag veel spel stil tijdens de synode.

Het scenario was zo geschreven dat de focus lag op de synode, maar dat de plotlijnen die overbleven voldoende extra bodems hadden voor spelers die daar niet aan wilden of konden deelnemen. Misschien heb je die om wat voor reden dan ook gemist. Veel van de rollen die niets te maken hadden met de synode hadden minstens één dubbele bodem.

Misschien duurde het verhaal met de doos in de herberg iets te lang. Wel heel leuk bedacht!

Dit was een plot dat geheel in handen lag van de spelers. Als scenariogroep proberen we steeds vaker een situatie te faciliteren waarin spelers het heft in handen kunnen nemen. Minder tot geen sturing door de spelleiding/figuranten, meer spel door de spelers zelf.

Meer aankleding in de herberg en in de eetzaal. Ongezellig licht verhindert een goede sfeer vol geheimzinnigheid.

Dat klopt, we nemen de volgende keer meer spullen mee om dit aan te passen. Als je nog specifieke suggesties hebt of deze wilt uitwerken, neem vooral contact met ons op.

Zeker zo doorgaan, want ik ben heel erg benieuwd waar de grote verhaallijnen allemaal op gaan uitkomen!

Leuk dat je ziet dat er een groter plan is bedacht!

Er was dit keer veel discussie over paden, was is wel / niet manier van camouflage en als ik drie stappen in het bos ren en de Wendigo zit op mijn hielen, dan kan die me toch niet meer volgen.

Het blijft een lastig ding, zeker als de paden niet overal even duidelijk zijn. In het heetst van de strijd/achtervolging kun je natuurlijk weleens wat dingen doen die eigenlijk niet kunnen.

De spelregelgroep gaat hiermee aan de slag.

Een workshop over hoe je je rol goed kunt neerzetten. Als nieuwe speler merk ik dat ik het erg lastig vind om mijn rol/karakter goed en consistent neer te zetten.

Die workshops zijn in het verleden wel gegeven, maar gestopt vanwege een afnemende belangstelling. Het is natuurlijk wel heel erg leuk om te doen, dus misschien gaan we er alsnog mee aan de slag, ook voor nieuwe figuranten. Laat je niet tegenhouden om zelf met een voorstel te komen. Arcana is een vereniging voor en door de leden.

Ik werd onverwacht ingezet voor een andere rol. Daarin voelde ik mij niet  zo prettig maar hier werd gelijk goed op gereageerd door mij iets anders te laten doen.. ik heb dat als zeer prettig ervaren. daardoor had ik een erg fijn weekend.

Dank je wel voor het compliment! Voor de organisatie is het erg belangrijk dat alle deelnemers zich prettig voelen tijdens de live. Goed dat je dit hebt aangegeven zodat we dit konden oppakken.

Ik heb het idee dat spelers die sneller handelen, beslissingen maken en dingen geregeld krijgen, in de wacht worden gezet tot de rest van de groep het heeft bijgebeend. Alsof je als speler moet wachten totdat de rest ook dezelfde informatie/ middelen heeft om het doel te behalen.

Dit is iets waar geen rekening mee wordt gehouden bij het schrijven van de plotlijnen of tijdens de live. Het kan zijn dat dit zo overkomt door bepaalde acties, maar er zit geen bewust plan achter. Misschien kun je kijken of een andere manier van interactie meer oplevert.

Veel kostuums zijn op zich heel mooi, maar monsters trekken vaak hun colletje niet aan. Ceciel was superdruk en als ze er was, zag je dat meteen terug in hoe mensen het spellokaal uit kwamen.

Wat je zegt, superdruk kan zorgen voor minder aandacht voor andere zaken. Voor een deel ligt dit ook aan het niet laten controleren door de spelleiding. Ga altijd even langs een spelleider voor je het spel ingaat. Hij/zij neemt alles nog even met je door.

Fijn necro/natuur plotje, was voor mij een ethisch dilemma:)

Dat is altijd leuk om te horen!

Vrijdag was relatief rustig en wat verwarring of de bar beneden bruikbaar was. Op zich prima en spannend plot met de "ziekte bom", maar doordat vrij lang niet duidelijk was wanneer je wel of niet ziek werd is de bar langer dan nodig gemeden heb ik het idee.

We proberen op vrijdag iedereen de tijd te geven om in het spel te komen. Dat kan leiden tot een rustige avond, hoewel dat een eigen keuze is. Er is genoeg spel te vinden als je daarnaar op zoek gaat. Dat dit niet direct duidelijk is, is een manier van spel aanbieden. Wat ons opviel is dat mensen vooral bang waren op momenten dat dit niet nodig was. Daardoor bleef de bar lange tijd onnodig leeg.

Wel kiezen we een volgende keer zeker een andere plek uit voor een dergelijk plot, omdat dit blijkbaar voor meer mensen een drempel is geweest.

Geen Synodes meer met alle geloven.

Het was verder niet te achterhalen in jouw enquête waarom dit niet zou moeten, misschien kun je ons mailen met een toelichting?

Indien mogelijk zou het slim zijn als figuranten even gecheckt werden voordat ze het spel ingaan. Sommige kostuums zien er niet uit en zitten voor geen meter.

We proberen elke live ons best te doen om iedereen er zo goed mogelijk uit te laten zien. Dat vraagt veel tijd en energie en tijdens de live is het soms zo druk dat we vergeten om iedereen te helpen op dat gebied. Het zou wel helpen als figuranten zelf ook meewerken in de vorm van een laatste controle door de spelleiding.

En als jij wilt helpen met deze controle of op een andere manier, laat het ons vooral weten!

Voeg wat uitspeelvoorbeelden toe voor vaardigheden in de Lex (figuranten). Er zijn mensen die op zich wel weten wat iets doet, maar geen idee hoe ze dat vervolgens uitspelen.

Een theoretische benadering voegt wat ons betreft weinig toe. Op de figurantendag krijgen alle figuranten heel wat te horen op dat gebied, maar iedereen speelt het spel op zijn/haar eigen manier. Dit is iets dat we wel willen oppakken voor een workshop, dus als jij daarbij wilt helpen met tips e.d., e-mail ons even.

Top als er een slaapzolder benut wordt - en aangegeven dat we dan geen bed hebben, maar zelf een luchtbed/matje/o.i.d. moeten meenemen.  Dit was op 23/07 al gemaild, genoteerd en wel, direct na het verzoek via de arcana facebook door Thijmen, maar bij aankomst op locatie bleek ik toch op een normale slaapzaal te liggen. Dit bleek bij nog meer mensen het geval te zijn. Graag volgende keer duidelijk vooraf te communiceren wie op een speciale zaal ligt (en wie juist niet) zodat men de juiste spullen meeneemt om te overnachten (en niet te veel meezeult).

Als organisatie hebben we ervoor gekozen om zoveel mogelijk deelnemers mee te laten doen aan Elerion. Om iedereen een slaapplek te garanderen hebben we vooraf een oproep gedaan om mensen op de slaapzolder te laten slapen met zelf meegebrachte spullen. Daar is gehoor aan gegeven en daar zijn we ook heel blij mee.

Echter, op de vrijdag van de live hoorden we dat er wat mensen niet konden komen en daardoor kwamen enkele gewone bedden vrij voor deelnemers die in eerste instantie op de slaapzolder zouden liggen. Het lijkt ons geen probleem dat je alsnog op de slaapzolder gaat liggen als je dat aangeeft, maar dat is blijkbaar door jou niet gecommuniceerd. Onze excuses voor het feit dat je in een gewoon bed hebt moeten slapen.

Het volgende is geschreven in het volle besef dat ik als speler dingen mis en niet alle informatie heb. Het is mijn ervaring, niets meer, niets minder. Ik ben geen fan van 'de wereld vergaat' scenario's. Er was voor mijn gevoel nogal wat plot waar maar 1 richting mogelijk was. En ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat dat niet zo geschreven of bedoeld is, maar de mogelijke richtingen waarop een plot kan aflopen (als gevolg van spelersinitiatieven) nemen bij wijze van spreken logaritmisch af als er heel veel spelers mee aan de slag zijn. Het wordt allemaal nogal onpersoonlijk en moet door de 'grootste gemene deler'-filter van de spelersgroep. Zowel de synode als het artefact in de herbergkelder was op die manier niet mijn kop thee. Let wel: ik heb me met beide prima vermaakt, soms zelfs meer dan dat, en ben er van overtuigd dat dat voor veel spelers geldt. Maar dat doet voor mij persoonlijk niets af aan wat ik hierboven heb beschreven.

De laatste jaren doet de scenariogroep er van alles aan om het initiatief bij de spelers zelf te leggen. Daar werd al jaren om gevraagd, dus minder sturing en minder een onvermijdelijke uitkomst. We proberen hierbij een zo realistisch mogelijke wereld te creëren met dito situaties.

Daar komt bij dat je te maken hebt met een grote spelersgroep en dat betekent in de praktijk dat er concessies plaatsvinden (net als in de echte wereld). Het heeft onze voorkeur om het spel zoveel mogelijk bij de spelers neer te leggen, maar dan kan ook betekenen dat bepaalde spelers hun invloed op de gebeurtenissen proberen te vergroten. Dat zou kunnen leiden tot ander spel.

Wachten op Leta was ongetwijfeld de moeite waard, maar de hele ochtend wachten was wel wat lang.

Alleen door er voldoende tijd en energie in te steken, lukt het ons om iets neer te zetten dat zo’n impact heeft als een bezoek van de keizerin zelf. We hebben geprobeerd om het wachten zoveel mogelijk te beperken, maar in dit geval ontkom je er niet aan omdat ook meerdere groepen moesten aankomen zonder elkaar voor de voeten te lopen.

Ik denk dat er op onze slaapzaal nog wel plek is voor meer mensen, we waren nu maar met z'n vijven.

We nemen een maximaal aantal deelnemers mee om te garanderen dat er voor iedereen voldoende spel is. Door een tekort aan bedden maken we gebruik van de slaapzolder waar oorspronkelijk meer mensen zouden slapen. Omdat er enkele deelnemers niet konden komen, kwamen er ook weer bedden vrij en daarmee ontstond er ook meer ruimte op de zolder.

Dit was een lastige live. Veel centraal gestuurd spel. Persoonlijk vond ik het jammer dat niet iedereen bij de synode kon aanschuiven. Hierdoor viel het spel buitenkamers stil. Omdat de gangmakers binnen zitten verliest de groep zijn impuls. Dit was voor mijzelf geen probleem. Ik vond het wel jammer dat ik niet binnen kon.

Jammer dat je het zo hebt ervaren, zeker omdat er geen centraal gestuurd spel was en hier al jaren geleden een duidelijk besluit over is genomen door de organisatie. Het plot was zo geschreven dat alle aanwezigen invloed hadden op het verloop van de synode. Iedereen had dus ook kunnen aanschuiven, misschien de één met wat meer moeite dan de ander, maar laat het duidelijk zijn dat dit wel mogelijk was. Buiten liepen genoeg figuranten rond met extra plotlagen. Die zijn niet altijd direct te zien, maar door spel wel te ontdekken. Als je ervoor kiest om niet met die figuranten spel te maken, dan valt het spel voor jou inderdaad stil.

Het oprollen van de spelers was ook in de alvenlive geen succes. Het spel is toch gebaseerd op het idee dat de held kan winnen. Nu zijn de mensen met durf afgemaakt en is de rest kopschuw. Ik hoop niet dat er straks (net als toen) klachten gaan komen dat de spelers niets durven. Er is nu weer getoond dat je soms gewoon geen kans hebt. Ik ben het er mee eens dat de dreiging er moet zijn, maar figuranten die lekker uithalen geeft geen leuk spel voor de spelers. De spelers waren toeschouwers van een mooi stuk "figurantentoneel" (en het was mooi, zeker Raymond (al heeft hij Karmijn platgeslagen)).

Hier is sprake van een hardnekkig misverstand; wat ons betreft is er geen sprake van helden die kunnen winnen, omdat we geen gebruik maken van het principe van winnen. Elerion is geen bordspel wat ons betreft. De eventuele winst zit in mooi spel en het plezier waarmee alle deelnemers zich bezighouden met Elerion. De spelwereld is een zo realistisch mogelijke wereld die je het beste kunt vergelijken met die van Game of Thrones. Dan weet je dus gelijk dat wij de figurantenrollen ook niet schrijven als puur goed of puur slecht. Door actief spel te maken kun je erachter komen dat zelfs de slechte Condotieri Magistri-tovenaar best goede redenen heeft voor zijn/haar keuzes.

De insteek van het eindgevecht was om een heftig gevecht en een heftig personage neer te zetten na klachten van spelers dat Elerion te zachtaardig was geworden en om een nieuwe plotlijn te introduceren.

Sinds die bewuste Alvenlive is er een compleet nieuwe organisatie gekomen en bovendien is het niet aan een organisatie om haar deelnemers te veroordelen op hun acties. Elke actie is voor ons namelijk een mogelijkheid tot spel. Als je het gevoel hebt dat jou onrecht is aangedaan, dan wordt het misschien tijd om rond de tafel te gaan zitten met de organisatie.

Dat spelers zich verscholen in de herberg is een logische actie en heeft bijgedragen aan de dreigende sfeer die we wilden neerzetten.

Buiten de aanvallen was er weinig actie in het bos. De term de herberg III is meer dan eens gevallen. Ik heb anderzijds genoeg in het bos gezeuld (helaas niet succesvol: geen hartskist gevonden).

De Levensbron, de Naga, het kamp van de Woldwachters, Rooforks, rovers, godsdienstwaanzinnigen, een laboratorium, een smidse leveren wat ons betreft voldoende actie en mogelijkheden tot spel. Het kan zijn dat je telkens net hebt misgegrepen. Hier en daar was misschien niet altijd genoeg te doen (in het Woldwachterskamp bijvoorbeeld), daar gaan we de volgende keer mee aan de slag.

In mijn beeld was dit een ambitieus scenario (waarvoor waardering), waarbij teveel sturing nodig was om het goed en leuk te laten verlopen.

Helaas kunnen we het niet iedereen naar de zin maken. Echter, sturing is iets dat wij niet gebruiken. Spel komt voort uit de interactie tussen spelers en figuranten. Verder had elke plotlijn meerdere lagen, maar die moet je wel zien te ontdekken.

Ik kreeg het idee dat er een groot verschil in de ervaring van de "monsters" zaten. De ene speelde het heel mooi uit en de ander begreep het principe veiligheid niet helemaal. Dat laatste was misschien te wijten aan het enthousiasme. Spelers roepen vrijwel nooit een tijdstop uit maar dat was in 2 gevallen wel beter geweest.

Elerion trekt elke keer weer nieuwe deelnemers aan en daar zijn we als organisatie heel erg blij mee. Als ervaren speler/figurant weet je dat je ergens moet beginnen, ook met het letten op veiligheid.

In het heetst van de strijd gebeuren er weleens dingen die je liever anders ziet. We zien het dan ook als leermoment en tijdens de figurantendag zullen we hier aandacht aan besteden.

Als je als speler het idee hebt dat je een tijdstop moet gebruiken omdat het echt niet anders kan, twijfel dan niet en doe dit.

Ik vond de kaarsen op de trap naar de kelder gevaarlijk met lange kunststof mantels.

We gaan op zoek naar een alternatief, maar alle suggesties zijn welkom!

Houd de figuranten dag er in! Ondanks het feit dat het 'veel' informatie was, was ik erg blij met de introductie in de wereld van Elerion. Ook het feit dat ik in ieder geval een keer spijkers heb mogen gooi... Erm, spreuken heb mogen oefenen en met LARP-wapens heb kunnen vechten, gaf me net iets meer zelfvertrouwen als nieuwe figurant op de LARP.

Dat gaan we zeker doen. De nieuwe opzet was een test en die gaan we verder uitwerken.

Graag een goede reden om dieper het bos in te gaan en uit de herberg te komen.

Binnenspels waren er genoeg redenen om het bos in te gaan (Naga, genezende bron, Woldwachterskamp, duistere rituelen, diverse plotlijnen), maar misschien dat die jou niet hebben bereikt?

Even een opmerking op "Ja" bij genoeg actie en dode momenten, het was een beetje rennen en stilstaan, wellicht lag het aan de plotjes waar ik wel of niet in zat, maar er waren momenten waarop er voor mij erg weinig te doen leek.

Een manier om meer te doen is bijvoorbeeld door een uitgebreide achtergrond in te sturen. Daarmee kan de scenariogroep aan de slag. In het bijzonder dilemma’s en vervelende situaties zijn prima oorzaken om spel te krijgen. Alleen opsturen wat je wilt leren is vaak te weinig voor ons om er iets mee te doen, behalve een leermeester schrijven.

Geen spelers/figuranten uit de barruimte jagen met bommen, longrot en orken o.i.d. Dan verdwijnt deze relaxplek en dat is ook niet leuk voor het barpersoneel. Maak er een veilige hangplek van, dan ontstaat er vanzelf spel en blijven mensen er ook komen.

De herberg als relaxplek is iets dat erg vaak terugkomt tijdens lives. Ditmaal wilden we proberen om het anders te doen omdat we nu eenmaal in een wereld spelen die niet veilig is.

Met de bom is het minder goed verlopen dan we hebben bedacht, dus dat zal waarschijnlijk niet meer voorkomen. Los daarvan was er vlakbij een tweede bar, in het bos waar het relatief veilig was. Helaas bleef het publiek daar weg.

Bijna de hele zaterdag kwijt geraakt aan wachten op de Keizerin. Binnenspels een hele bijzondere eer, buitenspels betekent het dat ik in feite tot aan het avondeten geen spel had. Dat was jammer.

Als je merkt dat je weinig of geen spel kunt halen uit een situatie, overleg even met een figurant. De kapitein van de wacht had jullie in dit geval gemakkelijk kunnen laten gaan, als hij had geweten dat jullie stonden te wachten. Communicatie is ook hier erg belangrijk.

Als Woldwachter was het de bedoeling dat ik het hele weekend zo'n beetje in het Woldwachterskamp zou zitten en volop aanspraak zou hebben. Om een of andere reden is dat volledig in het water gevallen, en was er zelden iemand in het kamp te vinden. Als gevolg daarvan viel mijn rol wat stil (ik had nauwelijks iets plot-gerelateerd te doen), wat de dode momenten verklaart.

Op verzoek van spelers hebben we er dit keer voor gekozen om de invulling van het kamp uit handen te geven. Om hen toch de mogelijkheid te geven om vaardigheden te leren en informatie te krijgen is jouw rol geschreven. Het vele spel dat in het kamp kon plaatsvinden is niet van de grond gekomen en dat is natuurlijk voor iedereen jammer. Ga in zo’n geval altijd naar het spellokaal voor overleg.

Voor de volgende keer gaan we ons nog beraden op andere keuzes voor het Woldwachterskamp.

Wij hebben als Petraei de keizerin beschermd. Ik vond het fantastisch en een eer om dat te doen. Het probleem dat daar bij komt is dat je dus een heleboel zaken niet direct oppakt omdat het beschermen van de keizerin boven alles komt. Voor mij ging het wel, omdat ik het gesprek met Zippolantus, Rodwyn en Leta fantastisch vond. Ik weet wel dat anderen hierdoor te veel dode momenten hadden waar ik binnenspels niet iets verantwoord aan kon doen. (Je stuurt niet allemaal manschappen weg als je de keizerin moet beschermen).

Fijn dat je het bezoek van de keizerin op deze manier hebt ervaren. Ook hier geldt; een stukje overleg met de kapitein van de wacht of paladijn Rodwyn (beide figuranten hebben flink wat ervaring met lives) had ertoe kunnen leiden dat het aantal wachters werd teruggebracht tot een noodzakelijk aantal. De delegatie van Leta was juist zo geschreven dat spelers er niet de hele tijd bij hoefden te zijn.

Grenzen spelterrein waren niet goed afgezet, a.u.b. beter opletten volgende keer.

De organisatie van de afgelopen live moest het doen met minder mensen om dit soort dingen op te pakken. We hebben geprobeerd om met behulp van figuranten zoveel mogelijk te regelen (wat ook behoorlijk gelukt is, hulde voor deze figuranten), maar blijkbaar blijft er dan toch iets liggen. Ook als speler kun je meehelpen op vrijdag, want Elerion doe je samen.

We zien je dan ook graag op vrijdag in het spellokaal om dit de volgende keer op te pakken.

Dingen als aardappels schillen, boontjes doppen, laat dat gewoon door spelers doen. Wel tegen betaling natuurlijk.:) Ik heb wel de indruk dat er héél hard wordt gewerkt in de keuken, dat mag wel een tandje minder.

Als speler kun je je altijd melden bij de koks voor dit soort klusjes, daar zal de kookploeg heel blij mee zijn. Er wordt door iedereen van de organisatie heel hard gewerkt, dus als je op jouw manier je steentje kunt bijdragen dan zal iedereen daar van profiteren.

Graag meer aandacht voor veilig vechten en spelregels. Misschien vooral bij spelers en figuranten die nog maar 1 of 2 keer mee zijn geweest en/of bij gevechten waarbij de adrenaline nogal veel invloed heeft. Persoonlijk, ik vind het wel heel zuur dat de halve garde van de Petraei is afgeslacht door onveilig vechten van figuranten en het niet respecteren v.d. spelstop die spelers toen afriepen. Bij het slotgevecht is door de linie v.d. Petraei heen gebroken doordat een figurant op schilden sprong. Spelers riepen om tijdstop en werden in die tijdstop omsingeld en kregen niet de kans om hun linie te herstellen. Dat is gewoon zuur.

We hebben intussen van de gesneuvelden begrepen dat ze zelf hun dood erg mooi vinden. Ook als de figurant minder enthousiast was geweest, dan had deze overmacht hetzelfde resultaat verkregen. Los daarvan gaan we hiermee aan de slag tijdens de figurantendag.

Het respecteren van de spelstop is tijdens deze live door verschillende deelnemers niet gerespecteerd. De volgende keer gaan we hier beter op letten.

@Johan (en anderen): Dank voor de leuke last-minute rol. Ik heb veel plezier gehad en het was leuk om de Live als figurant mee te maken. Ook fijn dat ik er bij kon zijn en 'niks' gemist heb...

Namens Johan, heel graag gedaan. Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt gehad.

Vind het heel tof hoe jullie ons tegemoet zijn gekomen na de domper die wij een half jaar geleden hadden. Heel erg bedankt daarvoor en jullie enorme inzet!!

Jullie spel gaf ons genoeg mogelijkheden om daarmee aan de slag te gaan. Graag gedaan!

Een tijdstop is er niet voor zodat Monsters zich naar een strategisch betere positie kunnen begeven, of opeens besluiten om een totaal andere persoon op te zoeken behalve als dit vanuit speltechnische overweging gedaan moet worden.

Monsters zijn eng, dus rennen mensen er voor weg. Vooral ook omdat de meeste spelers na 5 klappen echt wel dood zijn terwijl een monster er veel meer kan hebben vanwege ongelokaliseerde trefpunten. Een één op één gevecht is in zulke gevallen een doodvonnis, bij een massale aanval helemaal.

Een tijdstop geldt voor figuranten en spelers. Afgelopen live is de tijdstop door meerdere mensen genegeerd. Nogmaals; iedereen blijft stilstaan bij een tijdstop.

De monsters die wij het spel in sturen kun je niet op één hoop gooien als het gaat over trefpunten. Elke soort kent zijn eigen hoeveelheid trefpunten en ook hier geldt; maak er een mooi gevecht van. Ga vooral eerder dood als spelers je flink aanpakken, ga wat langer door als dat het theatrale effect bevorderd.

Een één op één gevecht is niet voor iedereen dodelijk, maar het idee dat dit wel kan zijn, helpt het beeld van een gevaarlijke wereld in stand te houden. Dat kan wat ons betreft alleen maar worden gezien als een pluspunt in de beleving van Elerion.

Monsters mogen minder heftig.

Als organisatie bieden we verschillende monsters aan die elk hun eigen sterkte hebben. Dat doen we omdat de suggestie te wekken dat de spelwereld een gevaarlijke wereld is. Dat is een belangrijk stuk van het spel, samen met het idee dat iedereen een uitdaging kan vinden.

Vrijdag was leuk en zondag was leuk, maar zaterdag heb ik heel weinig spel gehad. Er leek op zich ruim voldoende plot te zijn die dag, maar ik zag niet echt een manier om er met mijn personage op in te haken.

Voor dit soort dingen hanteren we maar één opmerking; kom naar het spellokaal als je merkt dat het niet lekker gaat. Daar zitten mensen voor jou klaar om je te helpen. Bovendien kan het je helpen om vooraf een uitgebreide achtergrond te sturen naar de organisatie waarmee we aan de slag kunnen.

Ben weer gaan kijken naar het maken van een karakter gezien Quintus is overleden. Het valt me op dat buiten avonturier de keuze behoorlijk beperkt is. Is het mogelijk om als je een goed verhaal bedenkt het toegestaan kan worden om met bijvoorbeeld een andere vaardigheid te starten bij de andere klassen?

Dit soort dingen kun je het beste via een mailtje naar de spelregelgroep doen. Los daarvan, het klassensysteem biedt juist heel veel mogelijkheden voor allerlei soorten achtergronden. Als je een bepaalde vaardigheid wilt hebben waarmee je niet kunt starten, dan biedt dat juist spel en mogelijkheden voor jouw personage om die later alsnog te leren. Misschien kunnen we wat hulp bieden met het schrijven van een passende achtergrond?

Was top! Niks meer op aan te vullen. Er was wel zoveel plot dat mensen er wakker van lagen, maar dat lijkt mij juist een goed teken!

Leuk dat je hebt gemerkt dat er zoveel plot was.

Scenario/verhaallijn was redelijk duidelijk. Enkel dat we zo diep in de problemen nu zitten vind ik niet zo tof! Het moet wel op te lossen zijn en voor mij is het nu chaos!

De plotlijnen bij Elerion zijn zo geschreven dat je er alle kanten mee op kan gaan. Dat hangt dus af van je eigen acties en niet van sturing door de spelleiding. Een probleem hoeft niet altijd koste wat koste opgelost te worden. Dat is voor een deel ook de charme van rollenspel.

Als evenement in zijn geheel vond ik het erg goed. Wat mij wel opviel dat er voor zo'n goed georganiseerde vereniging er naar mijn mening vrij makkelijk met brandveiligheid wordt omgegaan. Het gaat mij meer om de vele kaarsen, met lappen in de buurt die af en toe naar beneden vielen. Op zaterdagavond ging ik de ruimte van de synode checken, nadat de uitverkorenen daar hun overleg hadden gehad. Alle kaarsen brandden nog, niet alleen de potjes, maar ook de lange kaarsen die erg wankel in de standaarden stonden en waarvan 1 bij het uitblazen al van zijn standaard viel.

Ik moet wel zeggen dat ik vanuit mijn beroep (beheerder in een kasteel) erg gericht ben op veiligheid met vuur en misschien te voorzichtig ben, maar ik heb regelmatig mijn hart vastgehouden. Lappen die echt goed zijn bevestigd en kaarsen (liefst in pot of glas) die stevig staan, lijken me bij een LARP event waar mensen bewegen, rennen, plotseling weggaan enz. toch redelijk essentieel.

Het is altijd goed dat er kritisch wordt gekeken naar dit soort dingen. Zou je een uitgebreide aanbeveling willen mailen naar ons? Of zelfs actief willen meedenken met een oplossing?

Het grote prachtige bos wordt nauwelijks gebruikt. Ik wil met scenario nadenken hoe we het spel ook in het bos kunnen krijgen. Samen met Sander ten Napel heb ik wel wat ideeën.

Er is heel wat plot geschreven dat zich in het bos afspeelt. Deelnemers hebben dit verschillend ervaren. Als je ideeën hebt, we horen ze graag, maar het bos wordt in beginsel zeker door ons gebruikt en flink ook.

Het Woldwachterskamp was super leuk aangekleed, maar er was niks te doen. De mensen misten om het helemaal af te maken. Ook het laboratorium miste leven om het echt tot leven te laten komen. De gekke druïde liep dan ook meer in de herberg dan op zijn eigen kamp.

Zoals je hierboven kunt lezen, was dit een kamp van en voor de spelers. Een volgende keer zal dit waarschijnlijk een andere invulling krijgen om er meer spel te laten plaatsvinden. Als mensen niet naar het laboratorium komen, dan is het niet vreemd dat een figurant het spel alsnog opzoekt, zo ook de druïde, die uit wanhoop maar naar de herberg kwam.