Geografie van het Keizerrijk Elerion

NIEUW: Incendia

Land van de Vulkaan

Hoofdstad: Incendia, op de hellingen van de vulkaan Septicivita
Bewoners: De Incendianen leven volgens een strikt kastestelsel, van Servus (slaaf), Fabrica (ambachtslid), Bellator (krijger) en Ductor (priesters en tovenaars) tot de zeer vereerde Tertius Oculus (degenen met een derde oog). Ze aanbidden het vuur en de vulkaan in de vorm van Konvassa, Godin van de Strijd.
Producten: Weinig, Incendia produceert nipt voldoende om zonder handel in eigen behoefte te voorzien.
Klimaat: Ondanks de noordelijke ligging is het klimaat verrassend mild, beschut als het land is door hoge bergketens. Winters kunnen zeer streng zijn, reden dat de meeste dorpjes te vinden zijn in de buurt van warmwaterbronnen en geisers.
Bijzonderheden: Incendia was tot voor enkele jaren terug volledig afgesloten van de buitenwereld. Het heeft zich recent aangesloten als autonoom koninkrijk bij het Keizerrijk Elerion; daarvoor was het een onafhankelijk keizerrijk. Men moet nog wennen aan de nieuwe status van Konvassa als heilige van Robin en aan de nieuwe gildewetten met betrekking tot magie.

Incendia ligt ten noorden van de bergketens die de noordelijke grens van Umbrie vormen.

 

Twaalf Provincieën

De Rug van de Draak

Hoofdstad: Er zijn maar twee steden in het hele land. Namelijk Caput en Cauda
Bewoners: Twaalf stammen met ieder een totem en totaal verschillende levenswijzen.
Producten: Voorheen slaven (werden geroofd door Elsenia), mineralen (kwarts en ijzererts).
Klimaat: Tropisch.
Bijzonderheden: Het land wordt in tweeën gedeeld door de Drakenbergen. De gezamelijke stem van de Twaalf Provincieën in de senaat is, wegens constante onderlinge onenigheid der stamhoofden, altijd onvoorspelbaar.

Tijdens de regeringsperiode van Ka Rashied hebben de Twaalf Provincieën zich afgescheiden. Dankzij diplomatieke onderhandelingen, sancties en importheffingen hebben de Twaalf Provincieën zich weer aangesloten bij het Keizerrijk.

 

Het Land Van Aa

De Hooglanden

Hoofdstad: Aaman Aasengaard, vaak afgekort tot Aa, de residentie van vorstin Justine van Erp. De juweliers van de stad beheren grote sommen geld voor de vermogenden van Elerion.
Bewoners: Goedgeluimde en zeer beschaafde lieden, over het algemeen zeer op hun vorstin gesteld.
Producten: De Courant van Aa met zijn beroemde middenpagina, waterklokken en zonnewijzers, lederen pantalons, merkwaardig geurende kaas, wijn en whiskey.
Klimaat: Een wat kil landklimaat.
Bijzonderheden: Het gerucht gaat dat in dit land draken worden gefokt.

 

Alchimbra

Het Land der Geurende Kruiden

Hoofdstad: Helmhaven. Deze handelsstad staat bekend om haar bordelen, kroegen en haar orkbalsupporters.
Bewoners: Voornamelijk landbouwers en kruidentelers. Er is een bovenlaag van apothekers.
Producten: Alchimistische preparaten op kruidenbasis.
Klimaat: Gematigd zeeklimaat.
Bijzonderheden: Hoewel de adel formeel de macht heeft, ligt deze in werkelijkheid bij de oppermachtige gilden en de vermogende handelaren. Alchimbra betwist Chem de Alchimie te hebben voorgebracht.

 

Chem

Het Land van de Zwarte Aarde

Hoofdstad: Plem, een stad omgeven door ruïnes en koningsgraven. Een verzamelpunt voor ervaren avonturiers.
Bewoners: Veel arme dagloners die in de bouw werkzaam zijn, verder deftige tovenaars in dienst van almachtige edelen.
Producten: Alchimistische preparaten op minerale basis (o.a. de door tovenaars felbegeerde zouten). De alchimisten van dit land balsemen met grote kundigheid, en voor grote geldbedragen, vorsten en andere hoogwaardigheidsbekleders.
Klimaat: Droog landklimaat.
Bijzonderheden: De berg Palobar met zijn 5m diameter kijksteen en de natuurlijk de vele tombes en tempels, vol vallen en rijkdommen (slogan van het avonturiersgilde: “Ieder graf ken jûh eigûh weze.”) Deze oude bouwwerken zijn gewijd aan lang-vergeten goden of zelfs aan in ongenade gevallen wezens, wier namen in elke vindbare tekst zijn weggehakt.

 

Dialodor

Hoofdstad: Lodor.
Bewoners: Noriërs/Norianen, diplomaten, huurlingen.
Producten: Graan, bont en diplomaten.
Klimaat: Deels gematigd landklimaat, deels woestijn.
Bijzonderheden: Dialodor was altijd minder welvarend dan het buurland Noria. Tientallen vorsten en vorstjes betwisten elkaar op alle mogelijke manieren. De diplomatie en de politieke moord zijn concepten die in dit land tot in de kleinste details zijn uitgewerkt. Hierdoor is het land in de laatste oorlog grotendeels buiten schot gebleven.

 

Elerion

Het Kloppend Hart van het Keizerrijk

Hoofdstad: Elerion-stad
Bewoners: Decadente senatoren en hun staf, diplomaten uit het gehele rijk, ambtenaren en duizenden en duizenden verarmde poorters.
Producten: Geen. De stad importeert slechts, tenzij men het besturen van het Keizerrijk als een uitgaand artikel bestempelt.
Klimaat: Klam-vochtig zeeklimaat.
Bijzonderheden: De hoofdstad van het onmetelijke Keizerrijk is zeker niet de mooiste en al helemaal niet de meest welvarende stad. Sedert het wanbewind van Ka Rashied is de stad vervallen. Armoe, honger en werkeloosheid teisteren de stad, terwijl duizenden mensen vanaf het platteland naar de stad trekken in de hoop op werk. De wederopbouw lijkt te worden tegengewerkt door corrupte senatoren en ambtenaren, die in hun hart nog trouw zijn aan de usurpator, en gilden die alleen hun eigen leden werk gunnen. Toch is de weg naar boven, ondanks de recente oorlog en ziektegolf, wel teruggevonden sinds Leta aan de macht is.

 

Elsenia

Drie-Volkerenland

Hoofdstad: Servatie (Voxna).
Bewoners: De inwoners behoren tot drie verschillende volkeren. Het volk van de provincie Dal Aran is waarschijnlijk verwant aan de bewoners van Encique en sommige stammen aan de rand van Woestijn van Redoban. De vrouwen van het volk dragen sluiers en de mannen kromme dolken.
Een ander volk, dat in de provincie Kalbe leeft, spreekt een wat gutteraal dialect van het Elerisch. Dit volkje staat bekend om haar gezellige bierhallen en haar diepzinnige filosofische romans, die over het wereldleed en vage kleurtheorieën handelen.
Het gebied van het derde volk is weer verdeeld in stamlanden, die ieder een dieren-totem hebben..
Producten: Voorheen slaven. Per streek is er een specialiteit. Dal Aran: gedroogde vijgen, Kalbe: worst en bier, Elf-Stammenland: stokvis en kruiden van de berghellingen.
Klimaat: Gematigd zeeklimaat aan de kust, achter Waldmark landklimaat. Dal Aran is uitgesproken aride.
Bijzonderheden: Hoewel dit gebied maar even ten zuiden van het landje Elerion ligt, is het een woest en ruig gebied.

 

Encique

De Jungle

Hoofdstad: Melchibar; een stad vol koepels en minaretten. Op ieder straathoek staat wel een fakir en soms kan men nauwelijks op tijd op zij springen om de voorbij scherende tovenaars op hun vliegende tapijten te ontwijken.
Bewoners: Mystici, nobele krijgers, wrede tovenaars en sluwe avonturiers. De enorme wouden worden bewoond door stammen koppensnellers en reusachtige vleesetende apen.
Producten: Schatkaarten, wierook en zeer gecompliceerde snaarinstrumenten.
Klimaat: Tropisch (regenwoud).
Bijzonderheden: De jungle herbergt vele geheimen, zoals ruïnes en verloren beschavingen. Velen beproeven daar hun moed en hun kunde, maar de meesten keren nooit weer of duiken na vele jaren knettergek weer op. Een enkeling komt echter schatrijk terug.

 

De Haribdische Eilanden

Het Land van de Opgaande Zon 

Hoofdstad: Geen.
Bewoners: Krijgers (Samulai) en monniken met een wat geelgetinte huidskleur.
Producten: Excellent lakwerk, rijst en vis.
Klimaat: Extreem zeeklimaat.
Bijzonderheden: De bevolking voert met enige regelmaat zeer uitgebreide rituelen uit, kent een zonderling eergevoel en een zeel melkwaaldig splaakgeblek.
Veel eilanders hebben in de strijd tegen Ka Rashied de kant van Leta gekozen. Van degenen die naar het vaste land zijn gekomen om de (toenmalige) prinses bij te staan, zijn velen niet naar huis teruggekeerd maar onderhouden hun verre familie door het drijven van wasserijen en restaurantjes.
Voorts valt te melden dat dit eilandenrijk veelvuldig geteisterd wordt door aardbevingen en vloedgolven.

 

Het Hoge Noorden

Hoofdstad: Onbekend.
Bewoners: o.a. de Fjinnan
Producten: Bier, helmen en HØke-PØke.
Klimaat: Bitter koud.
Bijzonderheden: Veel is er niet bekend over het Hoge Noorden. De Fjinnan die naar het zuiden ziujn gereisd vertellen wat over hun gewoontes maar over het land zelf blijft veel geheimzinnigheid bestaan. Hoe ver naar het noorden het ligt is de eerste vraag.

 

Kro Terlep

De Poort van Umbrië

Hoofdstad: Kro-terlep is een stad-staat.
Bewoners: Optimistische vrije poorters.
Producten: Vis, doorvoer van producten van Umbrië en technologische hoogstandjes.
Klimaat: Kil zeeklimaat.
Bijzonderheden: De inwoners zijn trots op hun stad, met haar hoge torens, haar weidse parken, de fraaie ligging aan zee, haar goedonderhouden riolen en vooral de tram. Ossenwagens doorkuisen de stad in vaste patronen. Tegen geringe betaling kan men meerijden.
Een minder gunstige opvallendheid is de beroemde en beruchte havenmeester die de niet onaanzienlijke havengelden alleen wenst te ontvangen in zilverstukken.
De familie Trobbel heeft al vele generaties de militaire kracht van Kro-terlep vorm gegeven.

 

Noria

Hoofdstad: Gloria.
Bewoners: Verarmde of landloze adel, verpauperde boeren.
Producten: Graan, single malt whiskey’s.
Klimaat: Gematigd landklimaat.
Bijzonderheden: Dit land heeft zwaar geleden onder de laatste oorlogen. Van de oude en welvarende cultuur rest weinig meer dan de uitgebrande ruïnes van adellijke kastelen en puinhopen van de vroeger zo fraaie steden. De intense toverij, van onder andere Ka Rashieds Thaumaturgische Brigade, heeft het land onvruchtbaar gemaakt. Thans is de enige godsdienst van Noria het Druïdisme. De inheemse natuurpriesters doen hun uiterste best de natuur weer te herstellen.

 

Pelinor

Het Land van het Kweestende Beest

Hoofdstad: Pelinor; een lieflijk stadje rond een kasteel als uit een sprookje.
Bewoners: Tientallen ridderordes met de meest eigenaardige gewoonten.
Producten: Graan, hout en toernooi-harnassen.
Klimaat: Landklimaat.
Bijzonderheden: Het verhaal van koning Pelinor de 40e die de Dood versloeg (raadpleeg uw lokale bard). Alle koningen van Pelinor heten trouwens Pelinor. De koning regeert tot zijn opvolger 16 is geworden. Thans regeert koning Pelinor de 198e.
Voorts ligt het landgoed Batori hier, met waarschijnlijk de langst-residerende hertog ooit (de charismatische heer Dragomir).
De kloof ten noorden van Pelinor leidt naar de kolonie Nieuw-Karnavon.

 

Ponside

Het Verre Land

Hoofdstad: Twee steden zouden aanspraak kunnen maken op deze titel:
1) Karavaanstop: een semi-autonome stad die zijn grote rijkdom dankt aan de handel over de karavaanroute.
2) Avonturenstein: de Poort naar Elerion; vrijstad en toevluchtsoord voor ongewenste politici, huurlingen en ander rapaille..
Bewoners: Schaars bevolkt; aan de kust vissers, in het binnenland rovers.
Producten: Vis en zeldzame goederen (goud, ivoor, zijde, etc.)
Klimaat: Woestijn.
Bijzonderheden: De karavaanroute brengt zowel grote rijkdom als onguur volk. De bewoners houden zich ver van de Eleriaanse politiek en verwachten dat Elerion hetzelfde denkt over Ponside. Verder beschouwt de Ponsidische bevolking zich wel als ingezetenen van het Keizerrijk en betalen netjes hun schatting.
In de rest van Elerion beschouwt men Ponside als ‘Het Land Waar de Mensen Erg Anders Zijn’.

 

Redoban

De Grote Woestijn

Hoofdstad: Geen.
Bewoners: Langs de rand van de woestijn leven zwervende stammen, die zij zelf Goums noemen. Er is beperkte handel met Pelinor.
Producten: Beperkt.
Klimaat: Woestijnklimaat langs de randen, dieper in het gebied: onbekend!
Bijzonderheden: In de woestijn zelf is geen bestaan mogelijk. Ontstaan door een strijd tussen aartsmagiërs in een tijd lang voor die van Bru. Aan de oostelijke rand van de woestijn ligt het stormklooster Redoban, waar prinses Shagar, dochter van keizerin Leta, is opgegroeid. Nieuw-Karnavon, een recent gekoloniseerd gebied, ligt tegen de oostelijke bergketen.

 

De Toren

Over deze toren gaan de meest uiteenlopende verhalen in de omliggende gebieden. In het Land van Aa heeft men het over de Toren van st. Albray, in Elsenia fluistert men over de duistere hoogvlakte Rub na Kyralyssy en in Noria verhaalt men van de Scheve Toren van Pias. Gezien de mate waarin deze verhalen uiteenlopen, klopt er waarschijnlijk niet veel van. Eén ding hebben ze echter allemaal gemeen: namelijk dat er ergens in de bergen tussen het Land van Aa, Elsenia, Ençique en Noria een hoogvlakte ligt waarop een toren staat.

 

Tovenaarseiland

Hoofdstad: Geen.
Bewoners: Tovenaars van alle rassen en soorten.
Producten: Tovenaars, magische voorwerpen, kleine natuurrampen.
Klimaat: In overleg (de bezweerders regelen temperatuur en neerslag zoals afgesproken tijdens de maandelijkse vergadering).
Bijzonderheden: Het eiland herbergt talloze magische koepels. Deze openden zich tijdens de belegering door de vloot van Ka Rashied en bleken gruwelijke wapens te bevatten die deze vloot verwoestten.

 

Umbrië

De Wilde Landen

Hoofdstad: Nieuw-Woudenberg.
Bewoners: Kolonisten en trotse autochtonen. Onder deze laatste groep treft men niet alleen mensen, maar ook orks en ogers aan, die sinds de kolonisatie door Elerion burgerrechten hebben verkregen.
Producten: Weinig export, vooridlijk hout en pelzen.
Klimaat: Gematigd landklimaat, doorgaans een beetje frisjes.
Bijzonderheden: Oorspronkelijk was Woudenberg de hoofdstad maar dit is in de alvenoorlog vernietigd. In de directe omgeving werd Nieuw-Woudenberg gesticht.
Verder: de jaarlijkse kippenrace te Hoenderloop. In een ver verleden heeft keizer Bru Umbrië veroverd en behoorde het dus samen met het land Elerion tot hetzelfde rijk. Vanuit deze achtergrond meende Hakim II aanspraak te kunnen maken op de Wilde Landen. De eerste kolonisten waren haast alleen ruige avonturiers, door de oorspronkelijke bewoners niet altijd met evenveel enthousiasme ontvangen.