De spelwereld: Le Monde de Belvedere

Bij het creëren van de spelwereld vatten we een mengeling van Dumas en andere grote schrijvers, zoals Jules Verne, samen in één wereld. We beginnen in 1615, tien jaar voor de originele verhalen van Dumas en honderden jaren voor die van Verne. 

Een uitgebreide beschrijving vind je hier: Le Monde de Belvedere

Frankrijk staat op een kruispunt in de geschiedenis dat het land naar een nieuwe, ongekende grootsheid kan stuwen of het volledig en onomkeerbaar in de afgrond kan laten storten. Een land waar – binnen de eigen grenzen – katholieken en hugenoten de wapens al slijpen voor een nieuwe ronde. Vlak daarbuiten liggen de Habsburgse intriges op de loer en dreigt misschien zelfs een oorlog met Engeland. Ontwikkelingen die eeuwige roem en glorie kunnen brengen. Of de ondergang van een dynastie en een koninkrijk.

Er bestaan mechanische contrapties die zo vernuftig zijn, dat ze de mens in bijna alles kunnen nabootsen. Heersers maken gebruik van zieners, zoals de beruchte Nostradamus, die beweren dat zij de toekomst kunnen voorspellen. En natuurlijk zijn er ook geheimzinnige genootschappen met elk hun eigen agenda en invloeden. Maar het gewone volk merkt daar in het dagelijks leven weinig van. Voor mensen met open ogen en een open geest kan zich een wereld vol wonderen openbaren. Voor anderen bestaan de veranderingen in de wereld over het algemeen slechts op de achtergrond.

In Belvedère wordt gevochten met het zwaard, het musket en met fabuleuze nieuwe uitvindingen, maar ook met woorden, documenten en oude geheimen. En dat allemaal tegen de achtergrond van het hof van koning Louis XIII. Het rollenspelevenement Belvedère is een verkenning van dit hof evenals een verkenning van wat het betekent om jezelf ten dienste te stellen van een koning, een doel en een land. Want – ook al deelt niet iedereen dezelfde mening over hoe het land het beste gediend kan worden – uiteindelijk doet iedereen wat hij kan voor het welzijn van La Belle France (en als je daar zelf beter van wordt, is dat natuurlijk mooi meegenomen).

Heb je vragen ? Mail ons ! kerngroep_belvedere@arcana.nl.

De spelers

De leden van het hof zijn de crème de la crème van Frankrijk. Iedereen aan het hof is een persoon van belang voor van het land en hooggeplaatst. Zelfs het legen van de po van de koning is de taak van iemand met minstens toch de titel van jonkheer. Dit wil niet zeggen dat er alleen adel aanwezig is aan het hof, maar uitzonderingen zijn zeldzaam. Een aantal gelukkige, gegoede burgers en kunstenaars is  aanwezig aan het hof dankzij de steun van een beschermvrouw of -heer.

Over het algemeen zijn de spelers heldhaftige stervelingen, spelers of pionnen in het spel van het hof. Indien ze het slim spelen kunnen ze deze slangenkuil overleven en misschien wel tot grote hoogten groeien. Dat kan door de vriendschap te winnen van de koning, zijn moeder of andere invloedrijke leden van het hof. Of door een nederige, nuttige (en vooral betrouwbare) employée van de adellijke families aan het hof te worden. Of juist door de persoon te worden die genoeg geheimen weet over alle hovelingen om onaantastbaar te worden…

Het spel

Het spel van Belvedère legt de nadruk op intrige aan het hof en op theatraal, hoffelijk spel. Er zijn nagenoeg geen figuranten. Wel hebben we een aantal aangestuurde rollen.

We willen graag dat ‘het spel’ aan het Hof door en tussen de spelers zelf gespeeld wordt. En het liefst op het scherpst van de snede. Wanneer je een gevecht verliest, zul je daar meestal niet met je leven voor boeten. Er zijn immers zoveel ergere en interessantere dingen dan de dood. En, omdat dat zo hoort in een Dumas-verhaal: de verliezers kunnen winnaars worden, en vice versa. Voor intriganten zijn er voldoende verborgen agenda’s en geheimen om te ontdekken en invloeden om uit te oefenen op de wereld in het algemeen en op het hof in het bijzonder.